~BERNIQAB ATAU BERTABARUJJ.~

Assalamu'alaikum warohmatullohi wabarokatuh.


Berniqob dan bertabarujj.dua hal sesungguhnya adalah bagian dari wanita,satu hal dianjurkan satu hal dilarang.

Alhamdulillah, semakin ramai kaum muslimah yang mempunyai kesadaran dan keinginan untuk berniqab.Persoalan yang perlu ditanyakan pada mereka yang sudah berniat ataupun yang sudah berniqab baru saja, setahun, dua tahun, atau pun sudah bertahun-tahun lamanya.Tanyakan soalan ini pada diri kita sendiri wahai niqabis:

-Adakah kita benar-benar menghayati dan memahami kepentingan dan tujuan berniqab itu sendiri?

-Adakah kita berniqab tapi masih ingin kelihatan cantik?

-Adakah kita berniqab kerana menanti pujian semata-mata?

-Adakah dengan berniqab kita boleh berpakaian sesuka hati?

Persoalan ini bukan hanya ditujukan pada sahabat-sahabat niqabis sahabat nur semata, tetapi juga pada diri nur sendiri.Apakah nur berniqab untuk kelihatan cantik? Apakah dengan berniqab nur akan lebih dihormati? Nauzubillah min zalik..Moga dijauhkan dari perasaan sebegini!

Ada niqabis mengenakan ikatan niqab dari luar, yaitu setelah mengenakan jilbab.Namun, HATI-HATI apabila memilih cara ikatan seperti ini utamanya apabila niqab yang anda gunakan itu adalah jenis satu lapis saja.Jika niqab satu lapis yang anda gunakan, maka, tanpa kita sadar sanggul rambut kelihatan.Maka, aurat kita sebenarnya sudah dipamerkan dikhalayak ramai.Mata-mata yang melihat pasti akan mencoba menerka apa yang ada di balik jilbab yang anda kenakan itu.

Daripada Abu Hurairah r.a kata beliau:

Bersabda Rasulullah s.a.w:
"Dua golongan daripada Ahli Neraka yang belum pernah aku melihatnya (wujud) iaitulah:
Kaum yang bersama mereka itu cemeti-cemeti seperti ekor lembu, memukul manusia, dan kaum wanita yang berpakaian tetapi telanjang, mereka itu mengajak manusia menjauhi perintah Allah dan mereka sendiri menjauhi perintah Allah, kepala mereka seakan-akan bonggol-bonggol unta yang senget, mereka ini (dua golongan ini) tidak masuk ke syurga dan tidak pula mendapat baunya sedangkan baunya dapat dihirup dari jarak sekian dan sekian.

(H.R. Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dalam al-Kubra, dan al-Tabrani dalam Mukjam al-Awsat)

“akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”
- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

– hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

Jika sahabat niqabis gemar berniqab dengan mengikatnya dari luar, maka pilihlah niqab yang bisa melindungi ikatan rambut anda .Pilih niqab jenis 2 atau 3 lapis.InsyaAllah,

Berniqab namun masih bersolek/bertabarujj.Berniqab namun masih memperagakan kecantikkan diri.Berniqab namun masih tidak faham apa itu tabarujj.

AURAT WANITA ISLAM.Apakah kita benar-benar faham apa itu aurat? Berjilbab, atau cuma membungkus dengan pakaian , berniqab tidak berarti kita sudah menutup aurat dengan sempurna jika kita tidak paham di mana letaknya aurat itu sendiri.Perhatikan dan anda akan temui jawapannya.InsyaAllah.

Salah satu tujuan berniqab adalah melindungi diri sendiri dari dilihat oleh orang lain.Berniqab juga bertujuan mengurangi pandangan sekeliling pada diri para niqabis, selain mendidik diri kita agar menjadi seorang muslimah yang mengerti perasaan malu.

Namun, apabila kain niqab/purdah yang dipilih terbuat dari kain yang tipis dan transparant hingga menampakkan bayang-bayang wajah, maka sia-sia saja berniqab.Selain itu nur pernah melihat niqabis yang mengenakan niqab yang terlalu ketat hingga melekap di muka hingga menampakkan bentuk hidung dan ukiran bibir.

Nauzubillah min zalik.Moga diri ini dijauhi dari perbuatan demikian.

sahabat niqabis telitilah apabila memilih kain yang ingin dijahit sebagai niqab.Pastikan:

-kain dipilih adalah tebal, tidak tembus pandang atau tipis.
-kain bukan dari bahan yang melekap pada kulit.

sekali lagi nur ingatkan jangan MENJAHIT NIQAB DENGAN MENGENAKAN MANIK ATAU SULAMAN.klpun anda menyukainya pakailah agak tersembunyi.Pilih warna-warna yang lembut dan tidak mencolok .

Mungkin ada sahabat niqabis yang tidak selera mengenakan full niqab hingga menutupi bagian dahi.kembali pada niat masing-masing.Namun sebaiknya tutuplah bagian dahi anda walau pun tidak mampu menutup bagian kening dengan mengunakan daleman atau ciput.

Jika tidak mampu full niqab, maka janganlah bersolek di bagian kening atau sekeliling mata.

berniqab bukan bertujuan menunjuk kehebatan diri..
berniqab bukan bertujuan menunjukkan diri mu adalah wanita solehah..
berniqab bukan bertujuan membanggakan diri..
berniqab bukan bertujuan membuktikan kita adalah berbeda daripada yg lain..

apalah guna berniqab andai foto-foto dipasang untuk tatapan siapa saja..
apalah guna berniqab andai masih ada keinginan untuk tabarruj..
apalah guna berniqab andai hanya menanti pujian semata-mata..
apalah guna berniqab andai diri masih terlibat dlm pergaulan bebas..

berniqablah hanya untuk mendapatkan redha Allah SWT..
berniqablah hanya untuk mendapatkan kasih sayang Allah SWT..
berniqablah semata-mata ingin melindungi diri dari perkara-perkara kemungkaran..
bersihkanlah niat untuk berniqab hanya untuk Allah SWT..bukan selainnya...

yah anda boleh bilang hati manusia hanya Alloh yang tahu.tapi bagi nur hanya Alloh dan kita yang tahu niat dan isi hati kita

Jadi mari kita kembalikan kepada hati kita masing masing.apa niat kita sebenarnya dan mari kita pertanggungjawabkan apa niat kita dengan keiklasan karena ridho Alloh.

Hanya mengingatkan diri sendiri.semoga pula membawa kebaikan bagimu.

Aamiin.insyaAlloh.

Abhi Aufa

Manusia yang paling lemah adalah orang yang tidak mampu mencari seorang sahabat. Namun yang lebih lemah dari itu adalah orang yang mendapatkan banyak sahabat tetapi menyia-nyiakannya.